نوشته اصلی توسط
mrbayatrizi
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سلام. من مدتی که پس از اتمام سربازی جویای کار یا مثلا بیکار بودم . و این شد که گفتم برم پیش دوستم که تو کار خرید و فروش ویولن و هم رگلاژ حرفه ای میکرد و مدت هشت ماه تا پیدا شدن کار برام تو یه شرکتی اونجا بودم. و نحوه رگلاژ ویولن را انقدر دیدم که این اواخر خودم راحت رگلاژ میکردم . البته بگم که رشته من ساز بادی کلارینت هست ولی تو این مدت یه جورای هم به ویولن علاقه مند شدم. حالا میخوام تجربیاتم را اینجا بگم شاید به درد کسی بخوره و سبب دعای خیری برام بشه.
شیوه کار ما که اصولی یا غیر اصولیش را نمیدونم برای رگلاژ ویولن اینجوری بود : رگلاژ دقیق ویولن از پل شروع میشه و با آچار پل به این شکل که ابتدا برای تعین محل تقریبی پل لازم هست که بین علامتهای موجود در وسط شکافهای اف یک خط بوسیله مداد یا ماژیک وایت بورد رسم میکنیم یعنی علامتهای پایینی دو طرف را و بالاییها را هم با یک خط دیگه حالا دوتا خط موازی با هم در عرض ویولن داریم. حال یه خط عمود بر این دو خط جوری میکشیم که از محل قرار گیری فعلی پایه خرک سمت سیم می هردو خط را قطع کنه . در اینجا دوتا نقطه از تلاقی این سه خط بدست میاریم که پر رنگشون میکنیم و همین دو نقطه کافیه. نقطه پایینی که محل تقریبی پل در داخل ویولن هست و نقطه بالایی که محل تقریبی پایه خرک روی ویولن. همه سیمها و چانه گیر و کلا تمام مخلفات را بجز گوشیها از ساز جدا کنید. پیکاپ تیونر که باید حتما مجهز به دسیبل متر هم باشه را به وسط صفحه زیرین ویولن بچسبونید اگه تیونر شما به دسیبل متر مجهز نیست ولی گوشی موبایل اندرویدی دارید میتونید از برنامه های ویس متر یا برنامه دا تیونر هم استفاده کنید که البته در این شرایط از میکروفن هندزفری سیم دار بجای پیکاپ استفاده کنید که البته این مجموعه دقیقا مثل تیونر حرفه ای نیست ولی به عنوان یه مقیاس کار را راه میندازه. حالا به یه دیاپازون یو احتیاجه که بهش ضربه میزنیم و یکی از شاخکهاش را به نقطه بالایی که گفتیم محل تقریبی پایه خرک هست اتصال میدیم و همزمان و فوری میزان دسیبل یا همون قدرت صدا را از دستگاه میخونیم و به حافظه میسپاریم . .
حالا با آچار پل یا همون انبر پل گیر کمی پل را به آرامی در جهت دلخواه جابجا می کنیم حد اکثر پنج میلیمتر و جوری ثابتش کنید که عمود بر صفحه های زیر وروی ویولن باشه و نه کج . جابجا کردن پل در صورت باز بودن سیمها سخت نیست و اغلب راحت حرکت میکنه . خب طبق قاعده کلی هر چه پل به محل نقطه بالایی یا محل خرک نزدیک بشه ارتعاشات صدای بیشتری را به صفحه پایینی منتقل میکنه اما در عوض شکل صدا تاحدی از حالت نوت فیکس خارج میشه اما برعکس این شرایط هر چه پل را از محل پایه خرک دور کنیم ارتعاشات صدا کمتر به صفحه پایینی میرسه اما صدای واضحتر و فیکس تری را خواهیم داشت اما من ندیدم که هیچ گاه پل دقیقا زیر پایه خرک قرار بگیره .حالا دوباره مثل قبل با دیاپازون تست کنید ببینید دسیبل بیشتر شده یا نه و اونقدر این کار را ادامه بدید تا بهترین نقطه را که هم بیشترین صدا وهم مطلوبترین صدا توسط پیکاپ دریافت میشه را پیدا کنید. بازم میگم حد اکثر پنج میلیمتر از محدوده نقطه پایینی میتونید جابجاش کنید! هی دور نیفتید . گاهی با نیم میلیمتر جابجا کردن نتیجه تغیر زیادی میکنه. در بدترین حالت تنظیم باید پنجاه دسیبل دریافت بشه و هر چی بالاتر بره بهتر. اما اگه نتونستید به کیفیت مطلوب برسید اونوقت پل را خارج کرده و بررسی کنید جنس چوب پل باید بسیار سخت و کاملا خشک باشه و تاب نداشته باشه در غیر این صورت پل را عوض کنید .
حالا نوبت خرک هست و در انتخابش مهمه که جنس اون خیلی سخت باشه مارکدار یا بی مارک بودن اصلا ملاک نیست بعضی از مارکدارهاش هم در واقع ساخت وطن عزیزمونه که برای سودجویی بیشتر روشون حک میکنن. راه انتخاب بهترینش با یه گوش خیلی تیز میسره به این شکل که از ارتفاع ده سانتی بروی میز شیشه ای رهاش کنید اونی که جنسش بهتره لحظه برخورد صدای تیزتری میده اگه نتونستید با گوش تشخیص بدید از تیونر اونم در محلی ساکت کمک بگیرید. و تراش دادنش هم چند تا قلق و ریزه کاری داره یکیش تراش پایه هاشه که بهترین راهش اینه که یه تیکه کاغذ سمباده نرم را روی صفحه در محل قرار گیری خرک با دو انگشت نگه دارید و و خرک را دقیقا عمود بر صفحه و در جای دقیق خودش به میزان نیم سانت به طرفین بکشید. دقت کنید که خرک را برعکس نذارید وقتی از پهلو بهش نگاه کنید یک طرفش کاملا تخت هست که به سمت پایین ویولن هست و یه طرف کمی انحنا داره که به طرف دسته ویولن باید باشه و مواظب باشید بدون اینکه حالت عمود بودنش تغیر کنه تراش بدید تا جایی ادامه بدید که بعد از برداشتن کاغذ تمامی سطح پایه ها به سطح صفحه بچسبه . نوبت تراش روی خرک میرسه که شکل انهنا ی اون مهمه البته انهنای اکثر خرکهای یدکی و نو کاملا استاندارد هست و تراش روی خرک صرفا برای تنظیم ارتفاع سیمها و یا به عبارتی تنظیم فاصله سیمها از گریف صورت میگیره که سلیقه ای هست بعضی ها دوست دارن سیمهاشون نزدیکترین فاصله ممکنه را تا گریف داشته باشه و بعضی اهمیت زیادی نمیدن البته این موضوع تاثیر چندانی تو کیفیت صدا نداره فقط در کیفیت نواختن خودشو نشون میده. پس اگه لازم میدونید که روی خرک را تراش بدید به این نکات دقت کنید . ارتفاع سطح خرک را در تمامی سطح روی آن جوری بتراشید که الگوی اولیه کاملا حفظ بشه و نهایتا اگه با یه کولیس ارتفاع طرفین را از سطح ویولن اندازه بگیرید لبه طرف سیم سل یک تا دو میلیمتر بالا تر از سمت سیم می باید باشه . دیگه اینکه ضخامت لبه رویی خرک که سیم روش میاد در سر تاسر لبه به یه اندازه وحدود یک ونیم میلیمتر باشه و نهایتا اینکه برای نازک کردن لبه هیچ گاه طرف تخت خرک را تراش ندهید. هم اینکه یک تراش خوب بعد از فنی بودنش شدیدا جنبه هنری و ذوقی و ظرافت را داره و ممکنه تا ساعتها زمان ببره برای هر ذره براده ای که برمیدارید یک بار کار را با حوصله برانداز کنید . محل قرار گیری سیمها را بوسیله یه سوهان کیفی گرد بسیار نازک کانال کوچک و ظریفی ایجاد کنید اصلا نیاز نیست که عمیق بشه خیلی کم در حدی که فقط سیم توی جای خودش نلغزه کافیه که البته تقسیم ببندیش اینجوریه که فاصله میان سیمها از همدیگه دوازده میلیمتره و اضافه اون بین طرفین خرک به اندازه مساوی تقسیم میشه. ودر پایان بستن سیمها و کوک ویولن هست که مسلما با فوت و فنش آشنا هستید. فقط یه نکته اینکه اگر در حین کوک نتونستید نوت فیکس را در بیارید اگر دیز بود کافیه خرک را کمی به سمت پایین ببرید و اگه کوکتون بمول در میاد خرک را کمی به سمت دسته ویولن جابجا کنید این خیلی مهمه که کوکتون فیکس فیکس باشه و ذره ای هم چشم پوشی نکنید. حالا وقتشه که بنوازید و لذت ببرید.