0
_ قسمت دوم _
ادامه . . .
در سال 1323 انجمن انجمن ملی موسیقی به همت شادروان روح اله خالقی تاسیس شد . نامبرده در سال 1328 امتیاز تاسیس هنرستان موسیقی ملی از وزارت فرهنگ گرفت و در همان سال کلاس های موسیقی در انجمن ملی موسیقی تشکیل گردید . در سال 1329 به پیشنهاد وزارت فرهنگ ، نهاد جدیدی به نام اداره کل هنر های زیبا در وزارت فرهنگ پدید امد ، و هنرستان موسیقی تحت پوشش این نهاد قرار گرفت. اداره کل هنر های زیبا شامل : اداره موسیقی کشور ، اداره هنر های ملی ، و دانشکده هنر های زیبا بود ، که به ترتیب در وزارت فرهنگ ، وزارت صنایع و اقتصاد و دانشگاه تهران جای داشتند ، (تاریخ موسیقی ایران ، جلد 2 ، صص 736-735) .
از سال 1332تا 1339 تعدادی هنرستان در کشور تاسیس شد . در سال 1346 تالار رودکی افتتاح شد ، و در سال 1347 مجله موزیک ایران و مجله موسیقی منتشر شد .
از طرفی ورود صفحه گرامافون در سال 1323 ه. ق (1906 میلادی) ، افتتاح فرستنده رادیو در سال 1319 خورشیدی ، ورود رادیو ترانزیستوری (1335 ؟) ، تاسیس تلویزیون ایران در سال 1337 ، و نیز ورود ضبط صوت روی هم رفته زمینه دسترسی توده مردم را به انواع موسیقی فراهم آورد ، این تحولات سبب گشت تا موسیقی و خنیاگری ، بر خلاف گذشته به طور بی سابقه ای فراگیر شود و همگان فرصت شنیدن آن را داشته باشند .
در امر واقع ، رادیو و تلویزیون ، موسیقی و خنیاگری را به داخل منزل کشاندند و مردم را با اهنگ ها و اسامی خنیاگران آشنا ساخت. این رویداد ها تاثیر شدیدی بر پایگاه اجتماعی نوازندگان و خوانندگان بخشید ، چنانکه واژه هنرمند جای واژه مطرب را گرفت و خنیاگران و موسیقیدانان از موقعیت اجتماعی مساعدی برخوردار گردیدند . چنین تحولاتی از یکسو سبب گردید تا موسیقی از انحصار کوچکی بیرون آید که در نتیجه تعداد زیادی از مردم به فرا گرفتم موسیقی پرداختند .
2- اوضاع کلی خنیاگری و موسیقی در دوره پهلوی
نفوذ تمدن غرب و اجرای برنامه های نوسازی در طول حکمرانی سلسله پهلوی ، جامعه سنتی ایران را به طور بی سابقه ای دگرگون ساخت.
این تحولات که منجر به شکلگیری جامعه نوین در ایران شد ، جنبه های مختلف ، اجتماعی ، سیاسی ، آموزشی ، ارزش ها ، آداب و رسوم ، نگرش ها ف ابزار فنون و به طور کلی شیوه های زندگی سنتی از جمله خنیاگری و موسیقی را در بر گرفت.
از آنجایی که خنیاگری و موسیقی پدیده ای اجتماعی _ فرهنگی به شمار می آمد ، می توان متوجه این واقعیت شد که وضعیت خنیاگری و موسیقی و نیز موقعیت اجتماعی خنیاگران تحت تاثیر این تحولات قرار گرفت. اصولا بررسی این تحولات و به طور کلی توصیف وضعیت کلی خنیاگران و موسیقی در جامعه نوین ایران نیاز به نوشتن رساله مفصلی دارد که انجام ان را به آینده موکول می کنیم . بنابراین ، در اینجا به بعضی از تحولات اساسی که در خنیاگری و موسیقی رخ داده اشاره می کنیم .
1- فراگیر شدن خنیاگری و موسیقی
2- پیچیدگی موسیقی
3- گسترش آموزش موسیقی
4-مشارکت زنان در امور خنیاگری
5- تغییر در نگرش نسبت به خنیاگری و موسیقی
6- نفوذ موسیقی غربی
7- گسترش سوداگری موسیقی *
8- آشنایی مردم با خنیاگری و موسیقی مناطق مختلف ایران *
9- گرد آوری و ضبط ترانه های محلی *
10- تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران
11 - اشاعه موسیقی ایرانی در خارج از ایران *
12 - تنوع در موسیقی و خنیاگری
((ادامه دارد)) . . .
__________________________________________________
در قسمت سوم گزینه هایی را که با ستاره مشخص کرده ایم و از همه جالب تر و مهم تر هستند رو توضیح میدم .
امیدوارم همیشه سبز و پیروز و سربلند باشید . مرسی از توجه شما .. .
منبع اصلی : (در تاپیک های قبلی ذکر شده)
علاقه مندي ها (Bookmarks)