0
گوشه ها و مقام های موسیقی ایرانی 2
گوشه ها و دستگاه ها به روش امروزی:
دستگاه شور:
در آمد
در آمد خارا
رهاوی
اوج
شهناز
قرچه
رضوی
بزرگ
دو بیتی
حسینی
زیر کش سلمک ،حزین و ? رود
گرایلی
مثنوی
آواز ابو عطا :
درآمد
سیخی
رامکلی
خسرو شیرین
گوری
حجاز
چهار پاره یا چهار باغ
آواز بیات ترک:
در آمد
دو گاه
روح الارواح
جامه دران
? یلی
شکسته
قطار
قرائی
شهابی
مهربانی
مثنوی
آواز دشتی:
درآمد
اوج
گیلکی
بیدکانی
چوپانی
دشتستانی و حاجیانی
غم انگیز
دیلمان
مثنوی
آواز ا? شاری :
در آمد
جامه دران
حصار
قرائی
نحیب
حزین
رهاب
صدری
مثنوی
دستگاه همایون:
درآمد
چکاوک
لیلی و مجنون
شوشتری
طرز
نی داود
بیداد
راجع
رازو نیاز
شوشتری
بختیاری و موال?
آواز بیات اص? هان:
در آمد
جامه دران
بیات راجع
سوز و گداز
اوج
نغمه
بیات شیراز
مثنوی
صو? ی نامه
دستگاه سه گاه:
درآمد
زابل
مویه
شکسته مویه
حصار
مخال?
مغلوب
حدی و پهلوی
مثنوی مخال?
دستگاه چهار گاه:
درآمد
زابل
حصار
مخال?
مغلوب
منصوری
حدی و پهلوی
رجز
مثنوی مخال?
دستگاه ماهور:
درآمد
گشایش
داد
حصار ماهور ،ماهور صغیر ، آذر بایجانی،زیر ا? کن
? یلی
شکسته
دلکش
نیشابورک
گوشهء نیریز
مراد خانی
طوسی
نصیر خانی
خاوران
نحیب ،محیر ،آشور
راک هندی
ص? یر راک
راک عبدالله
راک کشمیر
مثنوی
دستگاه راست پنجگاه:
درآمد
پروانه
نغمه
روح ا? زا
نیریز
پنجگاه ،سپهر
عشاق
بیات عجم،بحر نور ، قرچه، مبرقع،سپهر
نحیب ،محیر ، حزین ، آشور
طرز
لیلی مجنون
راک هندی
ص? یر راک
راک عبدالله
راک کشمیر
دستگاه نوا:
درآمد
گردانیه
نغمه
بیات راجع
عشاق
نه? ت
خجسته
نیشابورک
حسینی
عراق
نیریز
رهاب و ناقوس
تخت طاقدیس
شاه ختایی
البته ترتیبی که در ? هرست بالا رعایت شده مربوط به ردی? آوازی استاد محمود کریمی می باشد که ممکن است در ردی? های دیگر با ترتیبی دیگر و یا با گوشه هایی ا? زون بر این ? هرست شده باشد.
گام های ایرانی:
گام ماهور:
گام ماهور عیناً و بدون کم زیاد مانند گام بزرگ در موسیقی اروپایی است. (گام راست پنجگاه نیز همان گام ماهور است.)
گام شور:
گام شور ? واصل نتهایش کاملاً مانند ماهور است با این ت? اوت که در گام شور نت چهارم ربع پرده باید اضا? ه شود یعنی ? اصله بین نت سوم تا چهارم و چهارم تا پنجم مساوی بوده و هر کدام سه ربع پرده است. (گام دستگاه نوا نیز همانند گام شور است.)
گام همایون :
از اختلاط کام کوچک و گام شور گام همایون بوجود می آید. یعنی گام بزرگی که هم نت پنجم آن نیم پرده زیاد شود و هم نت چهارم آن نیم پرده زیاد شود تشکیل گام همايون می دهد.
گام سه گاه :
اگر نت پنجم گام شور را ربع پرده کم کنیم گام شور تبدیل به گام سه گاه می شود.
دو ? رق عمده ای که گام سه گاه با شور و همایون دارد اینست که :
این گام دارای دو ربع پرده است.
تنیک این گام همیشه ربع پرده است و روی پرده های بکار و دیز یا بمل گام بسته نمی شود.
گام چهار گاه :
هرگاه نت دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده کم کنیم گام ما تبدیل به گام چهار گاه می شودبعلاوه اینکه تنیک گام چهار گاه همان تنیک ماهور می باشد.
منبع : صبا موزیک
قربان شما : حسام cheshm
علاقه مندي ها (Bookmarks)