0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 132/1 Given: 1/0 |
درود
نگرش غلطی وجود داره که بعد از یادگیری کامل پوزیسیون اول باید تعویض پوزیسیون رو به ترتیب یاد گرفت (2-3-4و...) و شروع کرد.
اکثر متدهای قدیمی هم همین سیستم رو پیش گرفتند. از جمله مجموعه ی 5 جلدی ل ویولن که در جلد 3 پوزیسیون دوم رو شروع کرده.
از منظر پداگوژی این سیستم یادگیری پوزیسیون ها کاملا غلطه. از طرفی فاصله بین پوزیسیون اول و دوم خیلی حساسه و هنرجویی که تازه یادگیری پوزیسیونها رو شروع کرده عموما نخواهد توانست در این مقیاس ظریف جا به جایی صحیحی انجام بده. از طرفی پوزیسیون سوم پوزیسیون بسیار مهمیه و در بین پوزیسیونها شاید به نوعی پر کاربرد ترین حساب بشه و ضمنا وضعیت بسیار راحتی هم برای دست هنرجوی تازه وارد به پوزیسیونها داره. از این جهت که هنرجو میتونه دست چپ رو به لبه ی ساز تکیه بده(بسیاری از اساتید با این مورد و نقطه ی تماس مخالفند.
جدیدترین سیستم در یادگیری پوزیسیون ها می گه به ترتیب باید:
پوزیسیون 3 و سپس 5
و بعد از اینها پوزیسیون دو که کاربرد خودش رو داره و سپس 4 و 6 و 7 یاد گرفته بشه. پوزیسیون هشت هم که در واقع دو اکتاو با دست باز دو سیم زیر تر در پوزیسیون اول برابره و پوزیسیونها 8و 9 و 10 مخصوص هنرجویان فوق حرفه ای هستش.
معرفی منابعی برای تمرین و یادگیری پوزیسیون ها:
1) Harvey Whistler : introducing the positions book 1&2
2) Gaylord Yostxercises for change of positions
3) Sevcik op.8
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 2/3 |
از طرفی پوزیسیون سوم پوزیسیون بسیار مهمیه و در بین پوزیسیونها شاید به نوعی پر کاربرد ترین حساب بشه و ضمنا وضعیت بسیار راحتی هم برای دست هنرجوی تازه وارد به پوزیسیونها داره. از این جهت که هنرجو میتونه دست چپ رو به لبه ی ساز تکیه بده(بسیاری از اساتید با این مورد و نقطه ی تماس مخالفند.
سلام دوست عزیز چرا بعضی از اساتید مخالفند؟ و چرا این همه اختلاف نظر و جود دارد؟بعضی ها ترجیحات شخصی رو به عنوان اصول ارائه می کنند و در این بین هنر جو فقط آسیب می بیند.
Thumbs Up/Down |
Received: 132/1 Given: 1/0 |
ایوان گالامیان در کتاب اصول نوازندگی و تدریس ویولن جمله ای گفته که فکر میکنم پاسخ سوال شما رو بده.
قوانین برای کمک به ما نوشته شده اند و به همین منظور هم باید مورد استفاده قرار گیرند. مدرس باید بسته به نیازهای هنرجو و با تشخیص صحیح از این قوانین استفاده کند برای کمک به هنرجو و نه برعکس. در واقع هنرجو وظیفه اثبات و مفتخر کردن قوانین را ندارد.
همینطور که در این توضیح میبینید گالامیان هم اشاره کرده که قرار نیست هنرجو تمامی قوانین رو برای خوشایند استاد پیاده کنه.
سایمون فیشر هم چندی پیش در سایت violinist. com مقاله ای در پاسخ به یک هنرجو که گفته بود استادم گفته یک سال فقط باید گام و تکنیک کار کنیم نوشته بود و در اخر مقاله جمله ی جالبی نوشته بود:
هنرجویان نمونه و حرفه ای که بعدا تبدیل به ویرتئوز می شوند ما حصل زحمات استادشان نیستند. به نوعی بازماندگان و نجات یافتگان زندان فکری تعصبی استادشان هستند.
نکته ای که شما باید بهش توجه کنید البته اینه که هیچ یک از این دو استاد در رده ی مبتدی صحبت نکردند و یکی پروفسور ویولن در مدرسه ی گیلدهال و دیگری استاد ویولن در جولیارد هست. نباید تفسیرمون از این جملات مقایسه با خودمون باشه که دائما بخواهیم با استادمون بحث کنیم. شاید بپرسید پس از کجا بدونم که موردی که من انجام میدم غلطه یا درست که با مطالعه منابع پداگوژی پاسخ بسیاری از سوالاتتون رو دریافت می کنید. البته مطالعه ی هزاران کتاب و مقاله و غیره جایگزین کلاس حضوری با یک استاد خوب نمیشه. کار عملی و تئوری هر دو در کنار هم معنی می دهند و مکمل هم هستند. ضمنا این رو هم باید دونست که برای بعضی کارها تنها یک روش صحیح وجود نداره. متاسفانه در کشور ما چون افراد بسیاری که مشغول به تدریس هستند سواد و تخصصی در این زمینه ندارند شروع می کنند همون چیزی رو که استادشون بهشون در گذشته گفته روی تمام هنرجوها کپی می کنند که کاری به غایت اشتباهه... موسیقی کلاسیک رو نباید سینه به سینه و حدودی یاد داد.
Thumbs Up/Down |
Received: 132/1 Given: 1/0 |
جناب محمد رضا جوادیان لطفا مطالب بنده را در وبلاگهای متفرقه با معرفی خودتان به عنوان نویسنده کپی نکنید.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 86/1 |
با سپاس از پاسخ کامل شمانوشته اصلی توسط sigismond [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
استاد شوچک در بازار ایران موجوده ما همون رو کار بکنیم کافیه و دیگه لزومی به کار بر روی دو اثر دیگر نیست.
آیا شما موافقید؟
Thumbs Up/Down |
Received: 132/1 Given: 1/0 |
خیر موافق نیستم.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 86/1 |
استاد لطف می فرمایید کمی توضیح بفرمایید که چرا موافق نیستید؟نوشته اصلی توسط sigismond [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 86/1 |
با تشکر از نظرات کارشناسی و حرفهای شمانوشته اصلی توسط sigismond [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
من منابع رو پیدا کردم به جزHarvey Whistler : introducing the positions book 1 اونم فقط جلد اول
ممنون می شم راهنمایی بفرماید یا اگر pdf ش رو داشته باشید
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
چطور میشه راحت انگشت گذاری پوزیسیون سوم رو حفظ کرد من تازه یاد گرفتم با پوزیسیون اول قاطی میکنم ،لطفا کمکم کنین دارم نسبت به ویولن نامیدو بی انگیزه میشم ، اینهمه پوزیسیون چطور تو ذهن آدم میمونه چطور قاطی نمیشه
Thumbs Up/Down |
Received: 132/1 Given: 1/0 |
@[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] به دلیل مشکلات وبسایت موفق نمیشم کامنت بنویسم و میام ادیت کنم کامنتم پاک میشه. لطفا یک پیام خصوصی برای من بفرستید. در خصوص تعویض پوزیسیونها خدمتتان توضیح خواهم داد.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 86/1 |
لطفا بعدا برای ما هم در فروم کپی بفرمایید خوشحال می شویمنوشته اصلی توسط sigismond [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
کە ما هم یاد بگیریم
ممنونم استاد گرامی
Thumbs Up/Down |
Received: 132/1 Given: 1/0 |
سلام. ارسال کامنتهام با مشکل مواجه میشه جناب باوردی. سوالی بود از واتس اپ بفرمایید. در خدمتم. بدرود.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام من تازه عضو شدم نمیدونم کدوم قسمت پیام خصوصی بفرستم ولی پیام شما میاد همینجا که هستین یا ایمیل بفرستین ممنونم
در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)